תנ"ך על הפרק - איוב ו - מנחת שי

תנ"ך על הפרק

איוב ו

754 / 929
היום

הפרק

וַיַּ֥עַן אִיּ֗וֹב וַיֹּאמַֽר׃ל֗וּ שָׁק֣וֹל יִשָּׁקֵ֣ל כַּעְשִׂ֑יוהיתיוְ֝הַוָּתִ֗יבְּֽמֹאזְנַ֥יִם יִשְׂאוּ־יָֽחַד׃כִּֽי־עַתָּ֗ה מֵח֣וֹל יַמִּ֣ים יִכְבָּ֑ד עַל־כֵּ֝֗ן דְּבָרַ֥י לָֽעוּ׃כִּ֤י חִצֵּ֪י שַׁדַּ֡י עִמָּדִ֗י אֲשֶׁ֣ר חֲ֭מָתָם שֹׁתָ֣ה רוּחִ֑י בִּעוּתֵ֖י אֱל֣וֹהַּ יַֽעַרְכֽוּנִי׃הֲיִֽנְהַק־פֶּ֥רֶא עֲלֵי־דֶ֑שֶׁא אִ֥ם יִגְעֶה־שּׁ֝֗וֹר עַל־בְּלִילֽוֹ׃הֲיֵאָכֵ֣ל תָּ֭פֵל מִבְּלִי־מֶ֑לַח אִם־יֶשׁ־טַ֝֗עַם בְּרִ֣יר חַלָּמֽוּת׃מֵאֲנָ֣ה לִנְגּ֣וֹעַ נַפְשִׁ֑י הֵ֝֗מָּה כִּדְוֵ֥י לַחְמִֽי׃מִֽי־יִ֭תֵּן תָּב֣וֹא שֶֽׁאֱלָתִ֑י וְ֝תִקְוָתִ֗י יִתֵּ֥ן אֱלֽוֹהַּ׃וְיֹאֵ֣ל אֱ֭לוֹהַּ וִֽידַכְּאֵ֑נִי יַתֵּ֥ר יָ֝ד֗וֹ וִֽיבַצְּעֵֽנִי׃וּ֥תְהִי ע֨וֹד ׀ נֶ֘חָ֤מָתִ֗י וַאֲסַלְּדָ֣ה בְ֭חִילָה לֹ֣א יַחְמ֑וֹל כִּי־לֹ֥א כִ֝חַ֗דְתִּי אִמְרֵ֥י קָדֽוֹשׁ׃מַה־כֹּחִ֥י כִֽי־אֲיַחֵ֑ל וּמַה־קִּ֝צִּ֗י כִּֽי־אַאֲרִ֥יךְ נַפְשִֽׁי׃אִם־כֹּ֣חַ אֲבָנִ֣ים כֹּחִ֑י אִֽם־בְּשָׂרִ֥י נָחֽוּשׁ׃הַאִ֬ם אֵ֣ין עֶזְרָתִ֣י בִ֑י וְ֝תֻשִׁיָּ֗ה נִדְּחָ֥ה מִמֶּֽנִּי׃לַמָּ֣ס מֵרֵעֵ֣הוּ חָ֑סֶד וְיִרְאַ֖ת שַׁדַּ֣י יַעֲזֽוֹב׃אַ֭חַי בָּגְד֣וּ כְמוֹ־נָ֑חַל כַּאֲפִ֖יק נְחָלִ֣ים יַעֲבֹֽרוּ׃הַקֹּדְרִ֥ים מִנִּי־קָ֑רַח עָ֝לֵ֗ימוֹ יִתְעַלֶּם־שָֽׁלֶג׃בְּ֭עֵת יְזֹרְב֣וּ נִצְמָ֑תוּ בְּ֝חֻמּ֗וֹ נִדְעֲכ֥וּ מִמְּקוֹמָֽם׃יִ֭לָּ֣פְתוּ אָרְח֣וֹת דַּרְכָּ֑ם יַעֲל֖וּ בַתֹּ֣הוּ וְיֹאבֵֽדוּ׃הִ֭בִּיטוּ אָרְח֣וֹת תֵּמָ֑א הֲלִיכֹ֥ת שְׁ֝בָ֗א קִוּוּ־לָֽמוֹ׃בֹּ֥שׁוּ כִּֽי־בָטָ֑ח בָּ֥אוּ עָ֝דֶ֗יהָ וַיֶּחְפָּֽרוּ׃כִּֽי־עַ֭תָּה הֱיִ֣יתֶםלאל֑וֹתִּֽרְא֥וּ חֲ֝תַ֗ת וַתִּירָֽאוּ׃הֲ‍ֽכִי־אָ֭מַרְתִּי הָ֣בוּ לִ֑י וּ֝מִכֹּחֲכֶ֗ם שִׁחֲד֥וּ בַעֲדִֽי׃וּמַלְּט֥וּנִי מִיַּד־צָ֑ר וּמִיַּ֖ד עָרִיצִ֣ים תִּפְדּֽוּנִי׃ה֭וֹרוּנִי וַאֲנִ֣י אַחֲרִ֑ישׁ וּמַה־שָּׁ֝גִ֗יתִי הָבִ֥ינוּ לִֽי׃מַה־נִּמְרְצ֥וּ אִמְרֵי־יֹ֑שֶׁר וּמַה־יּוֹכִ֖יחַ הוֹכֵ֣חַ מִכֶּֽם׃הַלְהוֹכַ֣ח מִלִּ֣ים תַּחְשֹׁ֑בוּ וּ֝לְר֗וּחַ אִמְרֵ֥י נֹאָֽשׁ׃אַף־עַל־יָת֥וֹם תַּפִּ֑ילוּ וְ֝תִכְר֗וּ עַל־רֵֽיעֲכֶֽם׃וְ֭עַתָּה הוֹאִ֣ילוּ פְנוּ־בִ֑י וְעַל־פְּ֝נֵיכֶ֗ם אִם־אֲכַזֵּֽב׃שֻֽׁבוּ־נָ֭א אַל־תְּהִ֣י עַוְלָ֑הושביוְשׁ֥וּבוּע֝וֹד צִדְקִי־בָֽהּ׃הֲיֵשׁ־בִּלְשׁוֹנִ֥י עַוְלָ֑ה אִם־חִ֝כִּ֗י לֹא־יָבִ֥ין הַוּֽוֹת׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

כעשי. בשי"ן כמו בסמ"ך והעי"ן בשוא לבד: והיתי. והותי קרי: במאזנים. הבי"ת בגעיא: ישאו יחד. אין דגש ביו"ד: הינהק פרא. היו"ד במאריך בספרים כ"י: לנגוע. יש חילופים בספרים והנכון כי הוא מלא וא"ו עפ"ה כמו שנמסר בפרשת וירא במ"ג: תבוא שאלתי. י"ס שהשי"ן בשוא והאל"ף בצירי ובמדוייקים השי"ן בסגול והאל"ף בחטף סגול וכן בשרשים: ותשיה. במקצת ספרים חסר וא"ו בתר תי"ו ונכון לעשות כן עפ"ה דמשלי ח' שאין זה מן ז' מלאים בלישנא הנמנים שם: למס. המ"ם בקמץ: ארחות תמא. חסר יו"ד אחר תי"ו ע"פ המסורת דישעיה כ"א וטועים הכותבים אותו מלא יו"ד: הליכת. חסר וא"ו אח כ"ף עפ"ה דתילים ס"ח: שבא. בס"א כתוב שוא בוא"ו ואין לחוש אליו: קוו למו. בספרים כ"י במקף בין שתי המלות ובלא טעםף אחר במלת קוו: הייתם לו. נפל המלוקת גדול בין הספרים ולא ראי זה כראי זה ואין צד שוה ביניהם במקצת כתוב לא באל"ף ואין בהם קרי וכתיב כלל ובמקצתם כתוב לו בוא"ו ובהרבה מהם כתיב לא בא' וקרי לו בוא"ו וגם ר' אברהם פריצול פי' שני פירושים א' באל"ף וא' בוא"ו וגירסא זו אינה מאושרת בעיני לפי שלא נמנית תיבה זו עם ט"ו תיבות הכתובות לא בא' וקריין לו בוא"ו בפ' שמיני והגירסא הישרה אצלי היא הכתובה לו בוא"ו בלא שום קרי וכתיב שכן פירשו רובי המפרשים וכן מצאתי בחילופים שבין מערבאי ומדינחאי דלמערבאי הייתם לו בוא"ו ולמדינחאי הייתם לא כתיב לו קרי וידוע דקים לן כמערבאי: תיראו חתת. בס' מוגה מלא יו"ד וכ"כ רד"ק בשרש ירא תיראו חתת ותיראו שניהם כתובים ביו"ד וזה שלא כדברי הלונזאנו שכתב בפרק הליכות שבא תראו חסר יו"ד: הכי אמרתי. הה"א בגעיא בס"ס: הבו לי. כל הבו טעמם בבי"ת בר מן דין דטעמא בה"א וכן במסירת ריש פרשת האזינו גם בסוף מסרה גדולה נמנה בשיטא חדא דכל חד וחד מלעיל ולית דכוותיה: שחדו. עיין מ"ש בשופטים ה' ואיוב ל"ג: נואש. בספר כ"י נגררה הוא"ו ומסור עליו לית חסר אמנם בשאר ספר ס מלא וכן במסורת ירמיה י"ח נמסר נואש ד' ואין הפרש ביניהם במלא וחסר: ושבי. ושבו קרי: אם חכי לא יבין הוות. מסורת סוף פרשת מטות כל הוות מלא בר מן ג' חסר וסימן הות לאביו בן כסיל (משלי י"ט). שקר מזין על לשון הות (משלי י"ז). אם חכי לא יבין הות בתראה פליגא ע"כ. ובכל ספרים מדוייקים זה דאיוב בשני ואוי"ן והגרסא הישרה כמ"ש במסורת משלי י"ט ומשלי י"ז הות ב' חסר והם השנים במשלי כדלעיל:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך